20 січня 2025 р. на кафедрі обліку і аудиту відбувся методичний семінар на тему: «Викладання облікових дисциплін: проблеми і перспективи», в якому взяли участь науково-педагогічні працівники кафедри обліку і аудиту та Галина ХРИСТЕНКО, завідувачка навчального відділу ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут».
З вступним словом виступила завідувачка навчального відділу Галина ХРИСТЕНКО, яка відмітила, що методичні семінари є важливим елементом діяльності кафедри, які за своєю сутністю є колективною формою науково-методичної роботи і мають на меті підвищення якості освіти та професійної майстерності викладачів. Методичні семінари дають змогу обговорити актуальні питання організації навчально-виховного процесу, виявити різноманітні підходи до розв’язання існуючих проблем, ознайомитися з передовими досягненнями у методиці викладання дисциплін, обмінятися досвідом та інформацією.
Над тематикою методичного семінару доцентки Ореста БОДНАР та Оксана СЛИВІНСЬКА працюють впродовж останніх років. Зокрема, опублікували дві статті на теми: «Pоль aктивiзaцiї нaвчaльно-пiзнaвaльної дiяльноcтi cтудентiв при вивченні облікових дисциплін», «Особливості організації та проведення навчальних занять з облікових дисциплін», а також виступили з доповідями на міжнародних конфенціях: «Relacje i interdyscyplinarność wyzwaniem współczesności w pedagogice, psychologii, zarządzaniu i inżynierii zarzadzania» (14 listopada 2023 r. Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu), «Relacje i interdyscyplinarność wyzwaniem współczesności w pedagogice, psychologii, zarządzaniu i inżynierii zarzadzania» (6 listopada 2024 r. Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu).
Доповідачка к.е.н., доцентка Оксана СЛИВІНСЬКА зазначила, що найважливіша роль у навчальному процесі здобувачів вищої освіти спеціальності «Облік і оподаткування» належить викладачам. При цьому їх діяльність повинна бути спрямована на активізацію самостійної пізнавальної діяльності студентів. У зв'язку з цим викладачу в своїй повсякденній педагогічній діяльності доводиться вирішувати певні завдання:
- вести викладання свого предмета з оптимальним результатом, тобто, навчати студентів як правильно поступити у нестандартній чи дискусійній ситуації;
- направляти розвиток у студентів активної самостійної навчальної діяльності, оскільки робота фахівця з обліку та аудиту у майбутньому буде носити виключно самостійний характер;
- використовувати в організації та проведенні навчального процесу досвід практичної діяльності. Це особливо актуально для бухгалтерської, аудиторської професії, оскільки саме той викладач, що поєднує теоретичну підготовку з практичною діяльністю, може зацікавити студента, підвищити його інтерес до предмету вивчення;
- знаходити дидактичне й психологічне обґрунтування вибору методів, форм і засобів навчання;
- встановлювати необхідне поєднання навчальної роботи з науковим дослідженням студентів у вигляді, наприклад, участі у наукових конференціях, написання наукових статей тощо;
- сприяти всебічному розвитку наукового та загальнокультурного кругозору студентів, виховувати у студентів почуття обов'язку, відповідальності, дисциплінованості, обов'язковості та гідності. В цій царині сучасному викладачу облікових дисциплін слід також допомогти студентам опанувати концептуальні принципи професійної етики бухгалтерів та аудиторів (конфіденційність, професійна компетентність та належна ретельність, незалежність і об’єктивність), ключові положення стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг.
Семінар продовжила доповідачка к.е.н., доцентка Ореста БОДНАР, яка коротко зупинилася на використані активних методів навчання, а саме: проблемного навчання, програмованого навчання та інтерактивного (комунікативного) навчання.
А також зазначила, що для покращення ефективності процесу навчання необхідно сприяти збільшенню практичної складової в освітньому процесі, тому що практичне застосування теоретичних знань завжди є найважливішим стимулом до навчання. При викладанні облікових дисциплінах повинен дуже тісно підтримуватися зв’язок теорії з практикою, через закріплення теоретичних знань шляхом розв’язання задач, виконання ситуаційних завдань, пошук вирішення проблемних питань тощо.
Вимоги сучасного розвитку суспільства потребують безперервного удосконалення навчального процесу. Забезпечення відповідної якості професійно-практичної підготовки є одним з найважливіших завдань ЗВО, тому посилення практичної підготовки студентів вимагає нових підходів до проведення виробничої практики. Висока конкуренція на ринку праці в Україні і за кордоном вимагає внесення змін в проведення практики, потребує розробки нових механізмів співпраці з підприємствами, вивчення зарубіжного досвіду для підвищення ефективності практичного навчання. Тому при підготовці студентів необхідно активно сприяти розвитку їх практичних умінь і навичок, максимально адаптувати вміння студента до існуючих умов майбутньої професійної діяльності.
Всі учасники семінару ділилися своїм професійним досвідом та висвітлювали різноманітні шляхи вдосконалення існуючих проблем при викладанні облікових дисциплін та визначили, що методика викладання облікових дисциплін в сукупності повинна направляти студентів у напрямі свідомого засвоєння навчального матеріалу та сприяти його закріпленню в подальшому, а також розвивати навички самоконтролю студентів. В умовах стрімкого розвитку суспільства і економічного розвитку необхідно посилювати роль і значення бухгалтерської професії і запроваджувати безперервне підвищення кваліфікації бухгалтерів протягом всієї їх професійної діяльності.
Оксана СЛИВІНСЬКА,
завідувачка кафедри обліку і аудиту