Однією з важливих складових внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти у ЗВО є університетська/інститутська система забезпечення наукової та академічної доброчесності, яка визначає загальноприйняті світовою спільнотою стандарти здійснення освітньої та наукової діяльності здобувачами вищої освіти та науково-педагогічними працівниками, створює особистісно орієнтоване середовище нетерпимості до порушень академічної доброчесності та етики академічних стосунків усіх учасників освітнього процесу.
20 березня 2023 року в рамках заходів приурочених тижню кафедри енергетики і автоматики деканом факультету енергетики та електротехніки Василем БУНЬКОМ організовано та проведено семінар-тренінг з академічної доброчесності та академічного письма для здобувачів освітньо-професійних програм «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти.
Заступниця директора з навчальної та навчально-методичної роботи Степанія БІЛИК в своєму виступі звернула увагу на нормативно-правові аспекти академічної доброчесності. Спікерка наголосила, що відповідно до пункту 8 частини другої ст. 16 Закону України «Про вищу освіту» наявність внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти є обов’язковою у ЗВО, що передбачає забезпечення дотримання академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу, у тому числі створення та забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату. Степанія БІЛИК у своїй доповіді акцентувала увагу на ст. 42 Закону України «Про освіту», що регламентує дотримання вимог з академічної доброчесності у закладах освіти, а також детально розповіла про нормативне забезпечення академічної доброчесності у ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут».
Декан факультету Василь БУНЬКО свою доповідь побудував у візуалізованій презентації, в якій обґрунтував, що академічна доброчесність базується на 7 простих та зрозумілих цінностях: чесність, повага, відповідальність, справедливість, прозорість, сміливість та довіра. Повага до власної думки починається з поваги до думок інших, а повага до власного тексту – з поваги до чужих. Чесність у навчанні та викладанні є базовою умовою побудови довіри між усіма, причетними до освітнього процесу. Відвага ж є здатністю чинити доброчесно всупереч страху чи тиску та вимагати від себе того ж, чого очікуєте отримати від інших. Ці постулати є основою функціонування академічної спільноти на засадах довіри, взаємоповаги та честі.
Продовжила дискусію завідувачка навчального відділу Галина ХРИСТЕНКО, котра зазначила, що кожному, хто береться за наукове дослідження чи виконання кваліфікаційної роботи необхідно дотримуватись рекомендацій щодо уникнення можливих проявів академічної недоброчесності, а також зазначила про шляхи їх виявлення та недопущення. Доповідачка звернула увагу присутніх на дотримання «Кодексу академічної доброчесності у ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут», «Положення про порядок перевірки наукових, навчально-методичних, магістерських, бакалаврських та інших робіт на наявність плагіату у БАТІ», а також зауважила, що для покращення якості освітніх послуг, висловлення своїх побажань та пропозицій для усіх учасників освітнього процесу постійно проводяться анонімне анкетування щодо дотримання академічної доброчесності під час реалізації освітньо-професійних програм в інституті.
Відповідальний за перевірку на наявність плагіату, старший викладач кафедри інформаційних технологій та вищої математики Богдан РОМАН ознайомив учасників семінару з безкоштовним програмним забезпеченням та онлайн-сервісами перевірки текстових документів на плагіат, а також детально розповів про особливості використання системи «Unicheck» в інституті для перевірки кваліфікаційних робіт на ознаки плагіату та звернув увагу присутніх на можливостях програмного середовища виявляти різні способи маніпуляцій з текстом.
Професорсько-викладацький склад кафедри енергетики і автоматики щиро вдячний усім спікерам даного заходу за змістовні доповіді та сподівається, що культура академічної доброчесності усіх учасників освітнього процесу буде тільки удосконалюватись в освітньому середовищі.
Василь РАМШ,
завідувач кафедри енергетики і автоматики