Чи легко ми піддаємося впливу оточуючих? Чи вміємо ми тому протистояти? Чи купуємо ми все, що рекламують маркетологи? Чи можемо ми прожити без Інтернету? На ці та багато інших запитань студенти коледжу та інституту шукали відповідей під час відкритої виховної години «Маніпуляції свідомістю людини», яку підготували доценти кафедри гуманітарних дисциплін Світлана Пилипишин та Ольга Макух в рамках проведення тижня кафедри.
Знання про те, як за допомогою маніпуляції свідомістю одні люди впливають на поведінку інших, накопичується і в науці, і в художній творчості, і в повсякденному досвіді.Маніпуляція (соціальна) — політичний прийом, спосіб, що впливає на поведінку індивіда чи групи осіб у суспільстві. Маніпуляція (психологічна) — спритна, шахрайська витівка; фокус; махінації, вплив. Інші можливості впливу на свідомість людини представлені витворами мистецтва, зокрема літератури, театру і кіно, які, копирсаючись у душі людини, досліджують мотиви її вчинків, а також причини довірливості жертв маніпуляції – усе це крізь призму моральних норм тієї чи іншої культури. Сучасна людина розгубилася, вона вміє тільки вдавати – вдавати патріотизм, героїзм. Переважна більшість людей проводить життя, наповнене внутрішнім примусом, життя напруженої й обтяжливої гри соціальних ролей. І цей світ ролей видається людьми за справжню реальність, і більшість людей його споживають, не маючи більш привабливої альтернативи. Внаслідок тривалих спостережень і напружених роздумів на тлі всього цього в людині формується переконання, що головне в житті – видимість, бо і саме суспільне життя – це видимість, спектакль, а сама людина перетворилася на глядача цього спектаклю.
Неможливо уявити собі сучасний світ без реклами, нею нині просякнуті всі сфери життя. Дехто навіть говорить про появу нового виду залежності – рекламозалежності. Вона – скрізь. На шпальтах газет, у радіо- й телеефірі, в Інтернеті. Але бездумно сприймаючі рекламні слогани і ролики, ми рідко замислюємося про її справжню суть.Реклама, як відомо, рушій торгівлі. Вона допомагає дізнатися про нові товари і послуги, зорієнтуватися в безмежному морі виробництва і споживання. Та реклама не лише інформує. Фахівці стверджують, що вона – могутній засіб впливу і маніпуляції людиною. Вона здатна формувати і змінювати світогляд і поведінку людей. Саме тому науковці нині так ретельно вивчають це явище. Щоправда, з різною метою: одні – щоби захистити людину від її негативного впливу, інші, навпаки, щоби навчитися якомога краще на неї впливати і керувати нею.
Сьогодні серйозне занепокоєння викликає захоплення молоді різними соціальними групами, наприклад «Синій кит», «Тихий дім». Тут теж не обходиться без маніпуляції свідомістю молодої людини, яка пізнала перші розчарування в житті. Найстрашніше те, що перебування в таких групах призводить до зростання дитячої смертності, спричиненої самогубствами. На завершення студентам було запропоновано дати відповіді на запитання анкети «Ми і соціальні мережі».
Богдан Луговий завідувач кафедри гуманітарних дисциплін