Самостійна робота здобувачів вищої освіти - це форма організації навчального процесу, при якій заплановані завдання виконуються студентом під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Загалом, самостійна робота здобувачів вищої освіти – це невід’ємна частина навчального процесу, що сприяє поглибленню й розширенню знань, посиленню інтересу до пізнавальної діяльності, формуванню творчої особистості спеціаліста, здатного до самовдосконалення та самоосвіти.
Щоб самостійна робота була ефективною, здобувач освіти має глибоко усвідомити її необхідність, мету й подальшу корисність для себе.
Фактори успіху у самонавчанні:
- наявність справжньої мотивації.
- допитливість.
- використання системного підходу.
- уважливість.
- працьовитість, жорстке подолання власних лінощів.
- поступове формування звички здійснювати самонавчання індивідуально;
-
регулярне коригування методики самонавчання.
Згідно плану роботи кафедри машиновикористання та технології в сільському господарстві проведено методичний семінар на тему: «Самостійна робота здобувачів вищої освіти як одна із форм активної навчально-науково-пізнавальної діяльності».
На методичному семінарі прийняли участь науково-педагогічні працівники агроінженерного факультету:
к.т.н., доцент Володимир ДИНЯ, к.т.н., доцент Наталія ДУБЧАК, к.т.н., доцент Андрій ЛІНННІК, к.т.н., доцент Олег ФЛЬОНЦ, ст. викл. Олег КИРИК, к.т.н. Андрій ПАСТУШЕНКО, заступниця директора з навчальної та навчально-методичної роботи Степанія БІЛИК, завідувачка навчального відділу Галина ХРИСТЕНКО та адміністратор навчально-інформаційного порталу на платформі MOODLE Богдан РОМАН.
Самостійна робота здобувачів вищої освіти агроінженерного факультету разом із накопиченням знань, умінь і навичок у навчальній і науковій роботі дає поштовх та можливість розвивати творчі здібності.
Спікером семінару Наталією ДУБЧАК розглянуто форми самостійної роботи здобувачів вищої освіти, а саме:
- індивідуальні (реферативні повідомлення, курсове, дипломне проектування, самостійна науково-дослідницька робота, індивідуальні консультації, олімпіади тощо);
- групові (проектне та проблемне навчання);
- масові (проектне навчання, програмоване навчання).
У сучасній педагогічній практиці серед найефективніших методів самостійної роботи здобувачів вищої освіти, що сприяють індивідуалізації та інтенсифікації навчального процесу, ми використовуємо такі методи:
- проблемно-пошукові;
- методи проектного навчання;
- методи колективної розумової діяльності;
- метод застосування новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні.
Більшість методів активного навчання має багатофункціональне значення в навчальному процесі. Проблемно-пошукові методи спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти, зазначила у своєму виступі заступниця директора з навчальної та навчально-методичної роботи Степанія БІЛИК.
Завідувачка навчального відділу Галина ХРИСТЕНКО акцентувала увагу на аналізі основних принципів, правил формування та використання найбільш ефективних методів для організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти факультету. Аналізуючи подану класифікацію, слід відзначити таку характерну рису, як умовність.
Наповнення методичним матеріалом платформи MOODLE та правила її використанням більш детально викладено Богданом Романом.
На завершення завідувач кафедри машиновикористання та технологій в сільському господарстві, Володимир ДИНЯ зазначив, що застосування цих методів спонукає здобувачів вищої освіти як до активізації самонавчання, так і до проведення наукових досліджень, підвищує мотивацію подальшої методичної роботи науково-педагогічних працівників.
Наталія ДУБЧАК
доцент кафедри машиновикористання
та технології в сільському господарстві