3 листопада 2022 року на спільному засіданні ради роботодавців, академічної спільноти та здобувачів вищої освіти відбулось обговорення освітніх програм першого (бакалаврського) рівня за спеціальностями 073 «Менеджмент», 051 «Економіка», 242 «Туризм», 071 «Облік і оподаткування» та другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 051 «Економіка», у якому взяли участь:
- Володимир ПЕТРОВСЬКИЙ, голова Ради роботодавців, голова Саранчуківської ОТГ;
- Віталій КЛАДОЧНИЙ, директор приватного підприємства «Оріон-А»;
- Ігор ЛУЦІВ, головний економіст ТзОВ «Бучачагрохлібпром»;
- Світлана ТИХА, керуюча продажами Тернопільської філії АТ «СГ «ТАС»;
- Марія ЛУК'ЯНОВА, к.е.н, заступниця міського голови;
- Володимир ЦЕПЛІЦЬКИЙ, керуючий відділенням ТВБВ АТ «Державний ощадний банк України»;
- Володимир ГУМЕНЮК, головний бухгалтер ТОВ «Жива земля Потутори», керівник МПП «Еко-актив», випускник факультету;
- Ірина МИГОВИЧ, заступниця директора ДІАЗ м. Бережани;
- Олена МЕЛЬНИЧУК, начальниця відділу культури, туризму та релігій Бережанської міської ради;
- Андрій КРИВОКУЛЬСЬКИЙ, голова студентської ради факультету економіки і природокористування;
- Леся НИКОЛИН, магістрантка ОПП «Економіка підприємства»;
- науково-педагогічні працівники факультету.
Зважаючи на військовий стан та ситуацію в країні, захід було організовано в змішаному форматі. Частина учасників була присутня в аудиторії, а інші працювали в онлайн-режимі. На початку заходу деканша факультету Любов ЯРЕМА представила учасників, оприлюднила порядок денний, визначила завдання по підвищенню якості підготовки фахівців та проходженню акредитації освітньо-професійних програм. А також ознайомила учасників зустрічі з існуючою практикою моніторингу і перегляду освітніх програм на кафедрах, розповіла яким чином цілі освітньої програми і програмні результати навчання визначаються з урахуванням тенденцій розвитку спеціальності, ринку праці, галузевого та регіонального контексту, а також досвіду аналогічних вітчизняних й іноземних освітніх програм. Любов ЯРЕМА наголосила, що ключову роль у забезпеченні змісту та якості професійної освіти має відігравати роботодавець. У цьому процесі мають значення регулярне оновлення освітніх програм відповідно до потреб ринку праці, а також залучення всіх зацікавлених сторін до покращення якості освіти. Співпраця з роботодавцями не має обмежуватися проєктуванням освітніх програм. Якісна програма має бути гнучкою, реагувати на виклики часу, змінюватися в разі потреби. Тому періодичне обговорення з роботодавцями діючої програми, її елементів допоможе вчасно внести необхідні корективи за необхідності та зреагувати на актуальні запити.
Гаранти освітніх програм: «Менеджмент» - професор Світлана СУДОМИР, «Туризм» - доцент Богдан ЛУГОВИЙ, «Економіка підприємства» - доцент Галина ХРИСТЕНКО, представили свої освітні програми, розкрили їх унікальність, фокус та особливість підготовки здобувачів, коротко надали інформацію щодо тих частин програми, які є визначальними у формуванні компетентностей та результатів навчання. Вони проінформували стейкхолдерів стосовно того, що пропозиції та рекомендації роботодавців і студентів, які висловлені на попередніх зустрічах, були враховані кафедрами під час перегляду освітніх програм, а також за їх рекомендацією було введено низку нових вибіркових дисциплін, які спрямовані на забезпечення загальних та спеціальних (фахових) компетенцій за кожною із спеціальностей та надають можливість здійснення поглибленої підготовки за спеціальностями, що визначають характер майбутньої діяльності, сприяють академічній мобільності студента та реалізації його освітніх інтересів. Доповідачі наголосили, що важливим моментом для підготовки фахівців з даних спеціальностей є необхідність удосконалення навичок написання наукових робіт, поєднання практичної і теоретичної підготовки при написанні курсових та випускних робіт.
Активну участь в обговоренні освітніх програм взяли роботодавці.
Володимир ПЕТРОВСЬКИЙ звернув увагу присутніх на незадоволений попит на сільськогосподарські дорадчі послуги в частині розвитку малого та середнього підприємництва на селі, на недооцінку значення та ролі сільськогосподарського дорадництва, розвитку кооперації. Ці та інші питання він рекомендував розглянути і запропонувати механізми їх вирішення через поєднання теоретичних знань та практичних навичок у студентів, а також введення в навчальний план тем, які сприятимуть популяризації дорадництва та кооперації.
Олена МЕЛЬНИЧУК відмітила, що туризм тісно пов’язаний з економікою і тому важливо здобувачам вищої освіти зі спеціальності «Туризм» вивчати економічні дисципліни, запропонувала залучати здобувачів вищої освіти до розробки грантів.
Ірина МИГОВИЧ наголосила на вимозі сьогодення – знання іноземної мови у сучасних фахівців, особливо тих, які планують працювати в міжнародних компаніях, туристичних агенціях. Запропонувала здобувачам спеціальності «Туризм» організувати курсову підготовку з метою поглибленого вивчення іноземної мови. Рекомендувала НПП в робочу програму з дисципліни «Історія української державності» ввести тему з вивчення історії і спадщини Бережан.
Віталій КЛАДОЧНИЙ відмітив, що в умовах воєнного стану особливого значення набуває інноваційна та наукова складова виробничо-господарської діяльності економічних суб’єктів. Важливо в навчальному процесі використовувати нові освітні технології щодо методики в організації виробництва та управління підприємством, наголосив на важливості поряд із набуттям фундаментальних знань, ще й формування у випускників бакалаврату і магістратури таких soft skills, як вміння презентувати себе та свої знання.
Володимир ГУМЕНЮК відзначив, що його підприємство має багаторічний досвід співпраці із кафедрою економіки і менеджменту стосовно підвищення кваліфікації НПП, проходження практики і працевлаштування випускників, вказав на високий рівень підготовки здобувачів освітніх програм кафедр, які проходили виробничу практику на його підприємстві та наголосив на актуальності проблеми практичної підготовки.
Ігор ЛУЦІВ поділився з учасниками зустрічі своїм баченням підготовки фахівців з урахуванням вимог ринку праці та необхідності формування у здобувачів вищої освіти комунікативних, лідерських компетентностей, уміння приймати відповідні управлінські рішення, підкреслив важливість все більш широкого впровадження елементів дуальної форми здобуття освіти та продовжити практику залучення фахівців до читання гостьових лекцій, семінарів, практичних занять.
Світлана ТИХА відмітила, що підготовка якісного фахівця включає формування у здобувача соціокультурних компетентностей, здатних до аналітичного мислення та базового наукового аналізу, потреби в яких, на жаль, інколи не бачать роботодавці.
Марія ЛУК'ЯНОВА зацікавила присутніх пізнавальною розповіддю про роботу в органах місцевого самоврядування, про компетентності, які вкрай необхідні для сучасного публічного службовця і запросила для проходження практики студентів у територіальну громаду.
Володимир ЦЕПЛІЦЬКИЙ закцентував увагу на актуальності освітніх програм та відповідності викликам сьогодення, важливості оволодіння здобувачами управлінських компетентностей з урахуванням особливостей функціонування сучасних підприємств, а також надав рекомендації щодо використання практичної складової при написанні випускних робіт.
Підсумовуючи результати засідання Любов ЯРЕМА подякувала присутнім і відзначила надзвичайно робочу, дружню, професійну атмосферу зібрання, яка дала змогу напрацювати низку актуальних питань, що потребують вирішення для удосконалення організації освітнього процесу.
Гаранти освітніх програм сподіваються на залучення ще ширшого кола роботодавців і випускників під час громадського обговорення освітніх програм, що будуть розміщені на сайті інституту наприкінці лютого.
Деканат факультету економіки і природокористування