Штучний інтелект заполонив практично всі сфери суспільного життя, докорінно змінюючи форми і зміст діяльності людей. І на цьому не зупиниться, адже завдяки своїй здатності до навчання та розвитку він може не лише перевершити нас, але й з часом замінити. Технології штучного інтелекту стрімко трансформують і сферу освіти, відкриваючи безліч можливостей для підвищення ефективності навчання та викладання. З однієї сторони, використання штучного інтелекту в освітньому процесі має ряд переваг, серед яких домінує персоналізація навчання та автоматизація рутинних задач. З іншої сторони, існує ряд ризиків, на які слід звертати особливу увагу, зокрема: дані та конфіденційність, упередження та дискримінація, зменшення ролі викладача, залежність від технологій, недостатній доступ до ресурсів, автентичність та академічна чесність, обмежені можливості для креативності та інновацій, етичні питання. З огляду на це штучний інтелект може виступати в ролі персонального помічника у підвищенні ефективності роботи викладача та створенні гнучкого освітнього середовища, або віртуального шкідника, який невидимою рукою руйнує традиційну систему навчання.
Для ефективної реалізації потенціалу штучного інтелекту в академічних цілях потрібна не лише теоретична база, але і досвід її використання. З цією метою PhD, старша викладачка кафедри гуманітарної освіти і туризму Наталія Білан пройшла курси підвищення кваліфікації за освітньою програмою «Штучний інтелект в освіті» на базі Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка з 22 жовтня по 05 листопада. Освітня програма була спрямована на розвиток цифрової компетентності педагогічних / науково-педагогічних працівників з питань використання штучного інтелекту в освіті, обґрунтування його можливостей в професійній діяльності фахівців, обговорення проблем застосування технологій штучного інтелекту в контексті академічної доброчесності.
Зміст програми охоплював теоретичну, практичну і ресурсну складові підвищення кваліфікації педагогічних / науково-педагогічних працівників за темами модуля:
- Chat GPT в професійній діяльності. Технології штучного інтелекту для редагування та перекладу текстів.
- Технології штучного інтелекту для створення презентацій.
- Технології штучного інтелекту для візуалізації даних.
- Технології штучного інтелекту для генерування зображень, звуку, відео.
Реалізація зазначених вище складових програми здійснювалася у таких формах роботи, як онлайн-лекції та майстер-класи, дискусії й опитування, виконання завдань. Самостійна робота включала опрацювання додаткового матеріалу та роботу з онлайн-ресурсами, створення цифрових матеріалів засобами штучного інтелекту.
Завдяки високому організаційному та науково-методичному рівню викладання, учасники курсів набули / удосконалили низку компетентностей:
загальні: здатність використовувати технології штучного інтелекту в професійній діяльності; отримувати інформацію й оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства з використанням технологій штучного інтелекту; здатність дотримуватись академічної доброчесності в контексті використання технологій штучного інтелекту в освітньому процесі.
фахові: володіння технологіями штучного інтелекту; уміння налагоджувати освітній процес з використанням технологій штучного інтелекту; здатність до критичного аналізу інформації, знайденої з використанням технологій штучного інтелекту; уміння створювати та використовувати в освітній діяльності цифрові матеріали засобами штучного інтелекту; уміння застосовувати набуті знання у фаховій діяльності; здатність розуміти шляхи практичного використання технологій штучного інтелекту.
Результатом підвищення кваліфікації є авторська програма особистісно-професійного розвитку як засіб розширення фахового діапазону та удосконалення педагогічної майстерності.