У межах навчальної дисципліни «Основи туризмознавства» 2 грудня 2022 року на факультеті економіки і природокористування відбулася гостьова онлайн-лекція для здобувачів вищої освіти спеціальності 242 «Туризм» на тему: «Менеджмент і маркетинг в туризмі».
Лекцію провели деканша факультету, доцент Любов ЯРЕМА та член ради роботодавців, директорка туристичної агенції «Сонце Вид-Тур» Наталя ДРОЗД.
Структура та формат лекції фокусувалися на висвітленні гострих проблем сьогодення, в яких представлялись, як теоретичні, так і практичні аспекти адаптації вітчизняної сфери туризму до викликів воєнного стану, що мають актуальний психосоціальний вплив на поширення найновітніших моделей туристичних комунікацій. Обраний формат проведення лекції дозволив залучити максимальну кількість учасників до активної взаємодії.
Теоретичну частину лекції презентувала Любов ЯРЕМА, зробивши наголос на важливості формування колективного туристичного досвіду, який формується учасниками комунікативної туристичної взаємодії в нових українських реаліях, закцентувала увагу на актуальності теми з огляду на болючі виклики саме для сфери туризму в останні роки, що пов’язані з втратами туристичної галузі від глобальної пандемії, а нині – із збройною агресією проти України. Лекторка наголосила на необхідності зміни фокусу стратегічних цілей і реконструюванні завдань сталого розвитку туризму, відновленні та подальшого розвитку сільського зеленого туризму, а також відмітила, що підвищення індексу конкурентоспроможності туристичної України серед країн світу, забезпечення високого рівня надання туристичних послуг потребує постійного вдосконалення підготовки кадрів, розвиток їх компетентностей та зміни парадигми і форм освітнього процесу. В Україні є потреба у висококваліфікованих управлінських кадрах, зокрема і в сільських територіях, які володітимуть усіма якостями необхідними для створення туристичного бізнесу та ефективного ним управління.
Звичайно, відмітила лекторка, в основі роботи туристичної агенції є менеджмент – це процес планування, організації, приведення в дію та контроль туристичного підприємства для того, щоб досягти координації людських і матеріальних ресурсів, необхідних для ефективного досягнення завдань. Менеджмент пронизує всю організацію, торкається практично всіх сфер її діяльності. Туристичний менеджмент – це особлива, відносно відокремлена діяльність, цілеспрямований вплив на працівників із метою управління та координації операцій туристичних фірм (підприємств) в умовах ринку для досягнення певної цілі (одержання прибутку).
Досвідчений практик туристичного бізнесу, директорка туристичної агенції «Сонце Вид-Тур» Наталя ДРОЗД поділилась з присутніми своїми знаннями та досвідом. Розповіла про особливості ведення туристичного бізнесу та з якими нетиповими ситуаціями прийшлось зіткнутись як українським туристам, так і представникам туристичної галузі, як взагалі змінилась вітчизняна сфера гостинності за останні місяці військової агресії російської федерації. А також відмітила, що регулювання діяльності на ринку туристичних послуг здійснюється за допомогою маркетингу і спрямоване на підтримку як товарного, так і інформаційного обміну між учасниками ринкового процесу. Маркетинг за сучасних ринкових умов є основною концепцією сучасного туристичного бізнесу, відправним моментом якого є задоволення попиту на туристичні послуги. Управління маркетингом включає аналіз ринку споживача з метою виявлення запитів і потреб, розробку певного туру, встановлення цін, а основна його ідея – задоволення потреб споживача. А завдання менеджера – дослідити зовнішнє середовище фірми, адаптувати до нього її внутрішнє середовище та забезпечити його системою управління, здатною розв’язувати виробничі завдання. Отже, менеджер – це не будь який керівник, а той, хто самостійно організовує експлуатацію туристичних ресурсів, вивчає туристичний ринок за допомогою маркетингу, відчуває кон’юнктуру та динаміку попиту, перебудовує організацію з урахуванням вимог ринку.
Учасники лекції обговорили питання еволюції туризму в Україні за часів незалежності, чинники позиціювання національного туризму на світовому туристичному ринку на різних етапах життєвого циклу, а також проблеми сучасного етапу функціонування туристичного сектора та який туризм буде актуальним в повоєнний період.
На реальних прикладах функціонування туристичної агенції «Сонце Вид-Тур» здобувачі вищої освіти змогли підтвердили набуті ними теоретичні знання щодо менеджменту туризму, налагодження комунікацій з клієнтами та партнерами, логістики туристичних напрямків, гнучкого ціноутворення.
Наталя ДРОЗД презентувала авторське бачення розвитку сучасних туристичних трендів повоєнного періоду в Україні та Тернопільщині, спрогнозувала зростання внутрішьодержавної та міжнародної туристичної привабливості до України, як країни мужніх, незламних, хоробрих людей. А також відмітила, що Тернопільщина планує по-новому відкриватися для туристів. Це край, у якому кожне село має свою архітектурну пам’ятку, а Тернопілля – область, де розташовані понад третина всіх українських замків, є три великі горизонтальні гіпсові печери, які приймають туристів, Дністровський каньйон і власні, Кременецькі гори – частина Подільської височини. Для цього тут реставруватимуть замки й створюватимуть нові маршрути.
Отже, з упевненістю можна констатувати, що гостьова лекція, безумовно, є інноваційним підходом в процесі викладання, оскільки створює умови для актуалізації знань студентів; дозволяє всебічно і глибоко зрозуміти досліджувані проблеми, їх зв’язок із сучасною дійсністю. Поєднання теоретичного матеріалу із влучними рекомендаціями досвідченого практика в туристичній сфері дозволило яскравіше розкрити тему лекції.
Щиро вдячні пані Наталі за змістовну цікаву, корисну, професійну лекцію і сподіваємося на подальшу співпрацю.
Деканат факультету економіки і природокористування