13 жовтня 2020 року відбулась бінарна онлайн-лекція для здобувачів вищої освіти ОС «Магістр» спеціальності 051 «Економіка» на тему: «Біржова торгівля сільськогосподарською продукцією і продовольством». Її провели: доцент кафедри факультету економіки і природокористування Оксана ЗАМОРА і доктор наук, війт гміни Громадка Болеславецького повіту Нижнєсілезького воєводства Дарій ПАВЛІЩИ (ПОЛЬЩА).
Метою лекції є вивчення на прикладі зернових взаємозв’язку експорту продукції агропромисловим комплексом України, ЄС і країн світу, а також визначення ефективності експорту Україною зернових на європейський та світовий ринки в умовах створення зони вільної торгівлі з ЄС.
До розгляду теми лекторка розглянула структуру пропозицій для продажу сільськогосподарської продукції на біржі та вказала на причинно-наслідковий зв'язок основних чинників, що стримують розвиток біржової діяльності на аграрному ринку. Доведено, що сільськогосподарська продукція є сьогодні одним з головних експортних товарів України, зовнішня торгівля якою перебуває під безпосереднім впливом Угоди про асоціацію з Європейським Союзом (УАЄС).
Доктор наук Дарій ПАВЛІЩИ (Польща) наголосив, що Україна посідає значне місце на світовому ринку зернових: частка в експорті пшениці в середньому складає 5 %; в експорті ячменю – 18 %; у світовому експорті кукурудзи – 9 %; одночасно частка України в експорті пшениці до ЄС складає 32 %, в експорті ячменю – 45 %, в експорті кукурудзи – 48 %. Україна за підсумками 2020 року посіла 2 місце за обсягами експортованої до Європейського Союзу органічної продукції і є основним конкурентом Польщі на зерновому ринку.
Під час викладання лекційного матеріалу були висвітлені питання: особливості біржової діяльності, організація аграрного ринку, правові та організаційні засади функціонування структурних елементів біржового ринку, ефективне функціонування аграрних бірж із застосуванням відповідних біржових інструментів (опціонів, деривативів, ф’ючерсів, хеджування тощо).
Значна частина матеріалу мультимедійної презентації, що супроводжувала лекцію, побудована за принципом образно-графічного запам’ятовування «за аналогією», що сприяє набуттю низки загальних і фахових компетентностей та ефективному управлінню уявою здобувачів вищої освіти.
Лекція була цікавою, пізнавальною, з використанням методів діалогу зі студентами.